VAD TYCKER ANDRA?

VAD SÄGER PRESSEN OCH BRANSCHFOLKET?

 

MAGNUS LJUNGQVIST

Ljudtekniker och producent
”Jag tycker Studio Blues utbildning ger djup och omfattande kunskap som behövs och ofta saknas i branschen. Många har lärt sig trycka på knappar och dra på reglar men de flesta saknar teoretiska kunskaper om vad de sysslar med. För att skapa medvetet och få bästa resultat behövs både erfarenhet och en grund som Studio Blue ger sina elever. Så vitt jag vet finns ingen motsvarighet till deras utbildning trots att det skulle behövas.” 

ALF GABRIELSSON

Professor emeritus
Alf är professor emeritus vid Uppsala universitet, institutionen för psykologi, och är fortfarande verksam inom området musikpsykologi. Han har också publicerat artiklar om upplevd ljudkvalitet och deltagit i internationellt standardiseringsarbete inom området.

Alf om Studio Blue:
”Enligt min uppfattning är Studio Blue en ledande ljudteknikerskola. Man har tagit flera initiativ till generell kompetenshöjning inom branschen och deras utbildning är, såvitt jag förstår, i viktiga avseenden utan motstycke på annat håll.”

MATS MEYER-LIE

Hifi & Musik
”Studio Blue befriar ljudet. … Man har inte dragit sig för något och man är förmodligen den enda studio i världen som testat olika sorters lödtenn (!) för att använda i sin elektronik. Det här är bara en talande detalj och visar med vilken envis målmedvetenhet man har gått tillväga. … Helt i enlighet med Stig Carlssons idéer försöker man skapa ett tydligt reflexmönster … Dessutom gör man så gott som alla inspelningar i äkta stereo … Stereotekniken och det medvetna utnyttjandet av tidiga reflexer ger inspelningarna rent kroppsliga och tredimensionella dimensioner, just det som brukar saknas i studiosammanhang. … fler lär få upp öronen för vad Studio Blue gör. Tänk om Orups senaste gjorts där. Eller Bob Hunds. Eller …”

BERTIL HELLSTEN

Skribent i Ljud & Bild
”Vid vissa tillfällen när min CD-växlare spelade slumpmässigt från det stora CD-magasinet lät det påtagligt bättre än annars. Det visade sig ofta vara när någon av skivorna från Studio Blue spelades.”

BERTIL WIKMAN

Musikforskare, pianist och lektor vid Stockholms universitet, avdelning musikvetenskap
Bertil om Studio Blue:
”Jag har med intresse följt den akustiska spjutspetsforskningen Studio Blue bedriver och även varit inbjuden att delta i flera intressanta föreläsningar för Ljudtekniker/Producentlinjen, bland annat med framlidne Stig Carlsson (CarlssonPlanet), en av Sveriges mest ryktbara audioforskare. Jag har noterat att Studio Blue fortsätter att utvecklas och tar in nya kvalificerade lärare och föreläsare, av vilka flera även undervisar vid högskolor och universitet.”

 

PETER STEINDL (TIDIGARE PETER BREMEN)

Konstruktör av hi-fi-utrustning
”Claes inspelningar i Studio Blue tillhör världens yppersta. Jag använder dem vid lyssningsutvärderingar vilka tillsammans med mätningar hjälper mig att förverkliga mina intentioner. Renheten, dynamiken och närvarokänslan i inspelningarna är oöverträffad.”
 

STEFAN GUSTAFSSON

Hardcore-musiker
”Jag gillar trycket från tunga dist-guror i verkligheten. Classes inspelningar på Studio Blue är de enda jag hört som inte förminskar och burkar till ljudet. I vanliga studior är utrustningen så trött att den inte klarar häftiga ljud vid höga ljudtryck. Dessutom har de så ruttna högtalare att det inte går att höra hur man mixar. Jag vill kunna lira en platta lika starkt som musiken är live. Jag vill också att mixarna ska funka i alla anläggningar. Så blir det när jag spelar in i Studio Blue.”

ANDERS OLSÉN

Musikproducent, bland annat vid Sveriges Radio
”Skillnaden i upplösning, renhet och närvarokänsla mellan inspelningar från Studio Blue och konventionella studior är slående. Jag uppskattar särskilt att det är så lätt och går så snabbt att få fram ett bra grundljud i Studio Blue. Sedan är det bara att välja om jag vill behålla ett akustiskt avtryck eller skapa något annat.”

 

ROGER HINCHLIFFE

Amerikansk artist
”Studio Blue är den klart bästa studio jag spelat in i. Även studiorna i USA har långt kvar till ljudkvaliteten i Studio Blue.”

 

KITTY PÄÄKKÖNEN

Tonsättare
”När min musik blivit inspelad på Studio Blue insåg jag till min stora glädje att en inspelning faktiskt kan fånga den rätta klangen och det musikaliska uttrycket från akustiska instrument. Tidigare erfarenheter från andra studior tydde på motsatsen.”

 

HJALMAR LEISSNER

Producent och musiker
”Studio Blue är en helt unik studio och den studio jag helst arbetar i.”

 

ANDREJ PIETRZAK

Musiker och arrangör och ledare för ACRA Musette ensemble
”Inspelningarna från Studio Blue är de bästa jag hört. Även den krävande äkta franska musettestämningen låter perfekt, vilket även internationellt är mycket ovanligt.”

 

MARKUS FALKNER

Ljudtekniker och producent på N´studio Norrljud
Markus är före detta elev vid Studio Blue och har bland andra arbetat med Jack Vreeswijk, Ola Magnell och Hjalmar Leisner.

”Det unika med Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue är att den verkligen går till botten med ämnesområdet. Inget lämnas åt slumpen. Kunskap om akustik, instrumentkaraktärer och mikrofonteknik med mera leder till en helhetssyn med förståelse för olika inspelningssituationers ljudmässiga och musikaliska möjligheter. Därför kan man nå sitt mål inom ljudteknik och musikproduktion med utbildningen från Studio Blue som grund.”

 

OLLE LINDER

Hifi & Musik
”Om du är det minsta intresserad av skivor med hög ljudkvalitet, så köp ”The Way It Should Be”. … i vissa avseenden är det här en av de mest välljudande skivor, avdelningen rockmusik, jag hört! … Det som imponerar mest är den extremt låga distorsionen, … Ett bra mått på skivors distorsion är att kolla hur högt man pallar med att spela. Om en inspelning har elak dist orkar man helt enkelt inte med att lyssna på den vid höga nivåer. Den här skivan kan man kräma hur högt som helst! Den har gått flitigt i min bil. Mycket högt!”

 

TANIA LUKIC-MARX

Accordions Worldwide
”… a real refreshment is that this is an acoustic recording, … The studio and the recording equipment were specially designed for optimal acoustic sound via a ”linear transient response” recording technique. … The ensemble is very well balanced and their performance is technically sound, with a lot of heartfelt emotion.”

 

GEORGE GRAVETT

Multimediaproducent
George är före detta elev vid Studio Blue.

”I mitt arbete har jag dagligen stor nytta av de kunskaper jag fick genom min ljudteknikerutbildning vid Studio Blue. Jag är mycket nöjd med utbildningen.”